People Pleasing: η αδυναμία του να πείτε «όχι» στη δουλειά


Το σύνδρομο του people pleasing (το να θέλουμε να ικανοποιήσουμε τους άλλους) είναι μια ψυχολογική κατάσταση που μπορεί να σταθεί εμπόδιο σε αρκετούς εργαζομένους των επιχειρήσεων, οι οποίοι δυσκολεύονται να πουν «όχι» σε μια εργασία που τους ανατίθεται ή να εκφράσουν και να ορίσουν τα όριά τους σε ένα επαγγελματικό περιβάλλον.

Οι λόγοι μπορεί να είναι ποικίλοι: ο φόβος να κριθούν αρνητικά από συναδέλφους/προϊσταμένους, οι πεποιθήσεις των ίδιων ή η υπερβολική θέληση να τα «πάνε καλά με όλους» ώστε να αποφευχθούν εντάσεις ή συγκρούσεις.

Η έννοια του people pleasing βασίζεται ουσιαστικά στην έλλειψη αυτοπεποίθησης ενός ανθρώπου που πηγάζει από τη συνολική αυτοεκτίμησή του και την εμπιστοσύνη στις ικανότητές του.

Η εκπαίδευσή, οι εμπειρίες από το παρελθόν, είτε σε εργασιακό είτε σε οικογενειακό περιβάλλον, συγκεκριμένες πεποιθήσεις τύπου «αν αρνηθώ θα με θεωρήσουν κακό ή αναξιόπιστο συνεργάτη» ή φοβίες (πιθανή απόλυση, διαπληκτισμός), αποτελούν σημαντικούς παράγοντες που περιορίζουν τον εργαζόμενο να εκφράσει τη γνώμη του, να επιβληθεί αλλά και να διεκδικήσει.

Τα κύρια χαρακτηριστικά των ανθρωπάρεσκων

Αδυναμία άρνησης

Οι people pleasers στη περίπτωση που αρνηθούν οποιαδήποτε εργασία τους έχει ανατεθεί, είναι συνήθως επειδή πραγματικά αδυνατούν να την ολοκληρώσουν και όχι επειδή δεν το θέλουν. Σε αυτές τις περιπτώσεις, θα δικαιολογηθούν για το γεγονός ότι αρνήθηκαν να αναλάβουν την εργασία και ενδεχομένως να αισθανθούν ενοχές που δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν στο αίτημα των συναδέλφων / προϊσταμένων.

Ναι…σε όλα

Ένα από τα χαρακτηριστικά των people pleasers είναι επίσης η παρορμητικότητα να ανταποκριθούν ότι τους ζητηθεί, χωρίς να πάρουν τον απαραίτητο χρόνο να σκεφτούν τις δικές τους υποχρεώσεις ή deadlines στο γραφείο. Προκειμένου να νιώσουν αρεστοί και ευγενικοί, αναλαμβάνουν οποιαδήποτε εργασία τους δοθεί, ακόμα και στη περίπτωση που πρόκειται να δουλέψουν περισσότερο, να αναλάβουν αρμοδιότητες και ευθύνες συνεργατών που δεν τους αναλογούν και χωρίς να έχουν ένα οικονομικό όφελος.

Όχι στη….διαφωνία

Για τους people pleasers, το να διαφωνήσουν ή να ασκήσουν κριτική είναι εξαιρετικά δύσκολο. Συστηματικά και σχεδόν αυτόματα αμφισβητούν τις απόψεις τους, λόγω της χαμηλής αυτοεκτίμησης που έχουν και σπάνια θα εκφράσουν σαφή γνώμη γι’αυτό που πιστεύουν αποφεύγοντας το ενδεχόμενο μιας “σύγκρουσης”.

Οι επιπτώσεις

Χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση: Φυσικά, η πρώτη επίπτωση αφορά την αυτοεκτίμηση των εργαζομένων και τη διαρκή αμφισβήτηση των ικανοτήτων τους. Είναι σύνηθες φαινόμενο ότι η συγκεκριμένη ψυχολογία οδηγεί σε ένα καθεστώς μόνιμης σύγκρισης με άλλους, κάνοντας τους εργαζόμενους να νιώθουν μειονεκτικά απέναντι στους…πάντα ικανότερους, αποτελεσματικότερους και χαρισματικούς συναδέλφους τους.

Αίσθηση απογοήτευσης και αδικίας: η δυσκολία των εργαζομένων να διεκδικήσουν και να επιβληθούν μπορεί να προκαλέσει άγχος αλλά και έντονη αίσθηση απογοήτευσης («Με χρησιμοποιούν») και αδικίας («Πάντα εγώ αναλαμβάνω την Χ εργασία και ποτέ κάνεις άλλος»)

Κίνδυνος εξάντλησης: Οι άνθρωποι που έχουν δυσκολία στο να επιβληθούν στο εργασιακό τους περιβάλλον, έχουν επίσης περισσότερες πιθανότητες να βρεθούν αντιμέτωποι με μια επαγγελματική εξουθένωση (σύνδρομο Burnout). Ο κίνδυνος της εξάντλησης πρέπει να ληφθεί πολύ σοβαρά υπ’όψιν καθώς οι απαιτήσεις στο εργασιακό περιβάλλον μπορεί ορισμένες φορές να είναι υπερβολικά πιεστικές για όσους δεν μπορούν να θέσουν τα όριά τους.

Η αντιμετώπιση

Δώστε χρόνο πριν απαντήσετε

Δίνοντας τον απαραίτητο χρόνο για μια απάντηση, είναι ένας καλός τρόπος για να αποκτήσετε σταδιακά την ικανότητα να λέτε "όχι". Με αυτό τον τρόπο σας δίνεται η δυνατότητα να σκεφτείτε εάν μπορείτε πραγματικά να αναλάβετε μια νέα εργασία, αν έχετε τον απαραίτητο χρόνο να την ολοκληρώσετε σωστά και αν δεν έχετε άλλες δικές σας υποχρεώσεις που έχουν προτεραιότητα.

Ξεκινήστε…σιγά σιγά

Για να “εξοικειωθείτε” με το "όχι", είναι καλύτερα να ξεκινήσετε σταδιακά με αρμοδιότητες στις οποίες έχετε το μικρότερο μερίδιο ευθύνης. Μπορείτε να αρνηθείτε να δώσετε χείρα βοηθείας σε έναν συνάδελφο που σας ζητάει «λίγη βοήθεια» (αλλά σε καθημερινή βάση!) και να τον ενημερώσετε ότι πολύ απλά δεν είστε διαθέσιμοι.

Αρνηθείτε χωρίς ενοχές

Δεν υπάρχει κανένας λόγος να ζητάτε συγγνώμη ή να δικαιολογείτε τον εαυτό σας συνεχώς στη περίπτωση που δεν μπορείτε ή δεν έχετε χρόνο να ασχοληθείτε με μια εργασία που ενδεχομένως να σας προτείνουν να αναλάβετε. Είναι πολύ σημαντικό να αποσυνδέσετε την έννοια της κατάφασης με έννοιες όπως ευγένεια και καλοσύνη.

Υπερασπιστείτε τα όριά σας

To να καταφέρετε να καθορίσετε και να υπερασπιστείτε τα όρια σας μπορεί αρχικά να σας φανεί δύσκολο, καθώς θα δαπανήσετε περισσότερή ψυχολογική ενέργεια από το να λέτε "ναι" αμέσως. Αυτό ενδεχομένως να ισχύσει βραχυπρόθεσμα, αλλά μακροπρόθεσμα θα καταφέρετε να βρείτε τον εαυτό σας, να τον οριοθετήσετε στην δουλειά σας και να δώσετε τον απαραίτητο χρόνο στους συνεργάτες σας να σεβαστούν τα νέα όρια που θέσατε καθώς και τις ανάγκες σας.

Το σύνδρομο του people pleaser που ουσιαστικά οφείλετε στην έλλειψη αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης, έχει επιζήμιες συνέπειες στην ψυχολογία όσων βρίσκονται αντιμέτωποι με αυτά τα συναισθήματα, τόσο στο εργασιακό όσο και στο προσωπικό/οικογενειακό περιβάλλον. Οποιαδήποτε όμως και να είναι η ηλικία σας ή η θέση εργασία σας, δεν είναι ποτέ αργά να αρχίσετε να ακούτε και να σέβεστε τις ανάγκες και τις επιθυμίες σας, χωρίς τύψεις ή ενοχές, θέτοντας νέα όρια με γνώμονα αυτή τη φορά τη δική σας ικανοποίηση στην εργασίας σας.

Τα χαρακτηριστικά των people pleasers, η δυσκολία προσωπικής ικανοποίησης και οι επιπτώσεις στο εργασιακό περιβάλλον.

Τα χαρακτηριστικά των people pleasers, οι επιπτώσεις στη δουλειά και οι τρόποι αντιμετώπισης της δυσκολίας για προσωπική ικανοποίηση.

Με ποιο τρόπο η αδυναμία του να πείτε «όχι» στη δουλειά παρεμποδίζει την προσωπική ικανοποίησή σας στη διεκδίκηση και

Γιατί η αδυναμία του να πείτε «όχι» στη δουλειά σας στερεί την προσωπική σας ικανοποίησή και πως να θέσετε εκ νέου τα όριά σας.

Previous
Previous

Νέα δουλειά; 7 λάθη που πρέπει να αποφύγετε!

Next
Next

Πώς να διαπραγματευτείτε το μισθό σας σε μια συνέντευξη!